söndag 3 februari 2013

Shabby chic?

Äldste sonen bestämde redan före jul att hans rum skulle målas rosa. Och sen dess har han tjatat. Och beklagat sig. Och nu fyller han snart år. Så det gick inte att förhala det hela längre. Igår röjde sönerna och maken ur rummet och börjar maskera och lägga ut täckpapp medan jag var på loppis. Och ända sen sonen slog upp sina stora blå imorse har han varit som förbytt. Att mamma vill ha frukost först och att pappa måste skruva ner gardinstång och maskera taklisten efter frukost var inte godkänt som force majeure. Nej nu skulle det målas pronto! Och jag kan förstå honom. Rummet var lite dystert om än ganska ombonat innan.

Sängen är inbyggd i en nisch
Fönstret är likadant som köksfönstret




















Jag har därför tillbringat merparten av denna vackra soliga februaridag instängd i ett litet rum fyllt med färgångor som gjort mig lite lagom yr och dessutom blev jag vitspräcklig på kuppen. Men nu är rummet grundmålat. Inte ett roligt jobb då väggbeklädnaden består av 70 procent obehandlad bastupanel från sent 70-tal och resten av samtida vävtapet. Mycket grundfärg gick det åt och dessutom fungerar det inte med vattenbaserad färg. Själv fick jag skrubba mig med disksvamp i badkaret när jag var klar. Nu återstår bara att köpa den perfekta gammelrosa färgen och måla färdigt, men då slipper vi ställa alla fönster på vid gavel utan kan köra med vattenbaserat. Nu ser det mest ut som om någon renoverar i shabby chic-stil.
Mycket ljusare blir det
Tur att inte alla innerbågar var fastskruvade



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar