fredag 8 mars 2013

Upptäckarlust

Det geografiska förhållandet mellan det nya hemmet och min arbetsplats är så finurligt ordnat att jag får morgonsol på kinderna på vägen till jobbet och eftermiddagens sköna strålar i ansiktet på vägen hem. Nu är det så pass ljust på morgonen att jag inte längre går rakt mot soluppgången men det är vidunderligt skönt att möta solen varje morgon. Vi får se hur det blir till sommaren...

Igår kom jag hem till en solupplyst trädgård och upptäckarlustan var så stark att jag ställde matkassen på trappen och gick runt en lång stund och tittade, lyfte på grenar, krafsade bland löven och hittade så mycket som lovar stort inför våren och sommaren. Det är en välskött trädgård med mycket vackra växter, de flesta känns som gamla vänner medan några är främlingar än så länge. Den döda odlarlustan börjar så sakta vakna till liv igen. En del växter kommer jag att ta med från gamla huset, men de får nog husera i krukor på terassen så länge tills trädgården och jag lärt känna varandra ordentligt.

Det första som jag möter när jag öppnar grinden är detta lilla
stenparti fyllt med spännande perenner och spirande vårlökar.
 I vårt garage, som är på tok för litet att använda som garage, finns efterlämnade trädgårdredskap som jag nyfiket fingrade på igår. En del av mina egna ska nog få flytta in till stan för att komplettera samlingen, som räfsan och en del av ogräsjärnen. Men bakom en bänk hittade jag en riktigt rejält tilltagen klyvyxa! Den ska nog komma till användning då förra ägarna även efterlämnade en del okluven ved.
Blå krokus och snödroppar känns hemtamt och tryggt.

Men vad är det här jag hittade igår? Brun krokus?
En helt ny bekantskap .

Den gamla gjutjärnsbänken som jag själv målat engelskt röd var
ett måste att ta med till nya huset.  Jag tror det blir fantastiskt
vackert mot den vita muren under bigarrå-trädet.
Nu ser jag med längtan fram emot mer vår då buskar och träd blommar, även om de lovar ett bakslag med nysnö nu i helgen. Solen skiner över ringmurens torn och domkyrkans spiror och det är härligt att vara stadsbo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar