tisdag 26 november 2013

Pynt och piff

Att pynta inför advent är mysigt, när man känner sig inspirerad och har tid och lust. Häromveckan, inför makens födelsedag, städades huset och sen kom lusten att dekorera så smått smygande på mig. Köksfönstret fick ett stilleben med de två stenhelgonen, tennljusstakarna, glaskulan i fattigmanssilver och några av barnens alla hemplockade kastanjer.

 Ikväll föll lusten på mig igen, och jag plockade fram den sista resten av pepparkaksdeg efter farmors besök i helgen och skar till fyra stora hjärtan. Jag skär på fri hand med en vass kniv och sen använder jag det bästa verktygen någonsin för att ta ut hålen, en äppelurkärnare. Hålen ser jättestora ut när man tar ur dem men de krymper alltid ihop under gräddningen. Till helgen ska de kristyras och sen hängas upp i röda band i våra fina fönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar