söndag 16 juni 2013

Juniträdgård

Det händer inte mycket inredningsmässigt, främst då vi inte har sålt det gamla huset på landet ännu och därför har dubbla gräsmattor och dubbla banklån. Inget av det känns särskilt inspirerande.
Men då vi snart hyr ut huset har maken idag satt upp nya fräscha vita rullgardiner i alla sovrum, och en hel del gamla furugardinstänger har åkt ner. Själv har jag njutit för första gången på mycket länge av att klippa gräsmatten (den lilla) och rensa ogräs. Kirskål är ända ganska överkomligt när den har hållit efter tidigare. Men runt vårt lilla lusthus växte den frodigt, så frodigt att jag inte sett vart rabatterna börjar och slutar. Nu är de framrensade och på norrsidan var det till och med en fin liten stensättning längs med grunden. Men då det var övervuxet med kirskål behöver jag förmodligen göra något åt den, som markduk eller iaf ett par lager med tidningspapper för att kväva rötterna. Vi får se vad det blir.
Trädgården är vacker nu, även om mycket av blomningen är över för säsongen, och det är en härlig lummig grönska som brer ut sig. Även om den är liten finns det många små rum och det händer saker runt varje hörn.

Vi har flera pioner i olika grader av rosa, dock ingen av de ljuprosa doftpionerna jag vant mig vid, och cykelförrådet intill garaget täcks av en klättrande humle.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar